Wethouder aan het woord - Parkeren: ruimte voor bewoners én de snelle boodschap

Iedere maand vertelt een wethouder over een onderwerp waar de gemeente zich mee bezighoudt. Deze keer aan het woord: Rens Steintjes

Veel mensen denken dat het heffen van parkeergeld een doel op zich is. Dat is niet waar. Het is een middel om de binnenstad bereikbaar en leefbaar te houden. Zeker nu we willen groeien tot 70.000 inwoners in 2036 moet er meer ruimte in het centrum komen voor woningbouw. Dus moeten we plek maken voor de mensen die er wonen én ruimte houden voor bezoekers die hun boodschappen komen doen.

De gemeenteraad heeft de parkeervisie en het mobiliteitsplan dat we voor de stad hebben gemaakt goedgekeurd. Ik heb mijn best gedaan om de discussie over het parkeerbeleid breder te maken dan over de tarieven. Dat is niet heel eenvoudig. Vaak gaat het alleen daar over.

We willen in de binnenstad ruimte houden voor de snelle boodschap. Lang parkeren, waarvoor op veel plekken een dagtarief van vier euro geldt en blijft, moet buiten het directe centrum. De afstand tot de binnenstad is dan wat groter, maar dat is in Doetinchem een relatief begrip.

De laatste jaren moeten er jaarlijks tonnen bij voor het parkeerbeleid in onze gemeente. Dat willen we terugbrengen tot nul. Het is niet eerlijk om ook de mensen zonder auto daarvoor op te laten draaien. Parkeren wordt betaald door de parkeerder. Dat willen we bereiken zonder de tarieven fors te verhogen.

Per 1 juni worden de eerste maatregelen zichtbaar. Zo hebben we het lang parkeren rondom ’t Brewinc afgeschaft, die plekken komen beschikbaar voor mensen die een bezoek brengen aan de bibliotheek of het erfgoedcentrum. We moeten meer huizen bouwen, er is een enorme woningnood en mensen willen graag in het stadscentrum wonen. Dan moet je ook kijken naar de vraag: hoe gaan we verstandig om met de beperkte parkeerruimte?

Als bewoner van de binnenstad kun je niet twee auto’s kwijt op je eigen erf. De norm wordt één per woning, de tweede auto moet je wat verder weg parkeren. Zo krijgen toekomstige bewoners van het nog te bouwen Amphionpark één plek per woning als eigen parkeergelegenheid. 

De parkeervisie gaat niet alleen over blik. Alternatieven zijn ook belangrijk. Wat we bijvoorbeeld willen bereiken is de verbetering van goede wandelroutes naar de parkeerplaatsen. En niet in de laatste plaats: waar gaan we fietsenstallingen situeren en verbeteren? 

Ook in de dorpen Wehl en Gaanderen is parkeren soms een uitdaging. Hun kracht is dat je voor je boodschappen de auto dichtbij de winkel kunt parkeren. Dat blijft zo. In de dorpen blijven we ver weg van parkeergeld en blauwe zones.

Rens Steintjes
wethouder mobiliteit en openbare ruimte