Doetinchem, een sterk merk

In bijna alle grote en middelgrote steden in Nederland zie je dat gemeente, bedrijven, bewoners en organisaties samenwerken aan het versterken van welzijn en welvaart in de stad en het land om de stad heen. Ook in Doetinchem zijn verschillende nieuwe ideeën om met elkaar te werken aan de ambities die we hebben. Alleen op het gebied van marketing werken we nog niet samen. Dat betekent dat ieder bedrijf en iedere organisatie nu zijn/haar eigen marketing verzorgt. Dat willen we veranderen.

Hieronder geven wij kort een overzicht van de stappen die we tot nu toe namen en kijken wij vooruit op het vervolg.

Plan van aanpak

Vanuit de sectoren economie, wonen en vrije tijd is er behoefte aan een heldere strategie en aanpak om de stad beter onder de aandacht brengen. Zowel binnen de stadsgrenzen, als in de regio en ver daarbuiten. Het doel: zorgen dat er nieuwe bewoners, ondernemers, studenten en arbeidskrachten komen, die nodig zijn om de gewenste groei van Doetinchem voor elkaar te krijgen. 

We hebben samen met vertegenwoordigers van allerlei organisaties onderzocht, wat Doetinchem uniek maakt vergeleken met andere steden. We hebben interviews gehouden en uiteindelijk de drie belangrijkste kernwaarden voor Doetinchem vastgesteld. Die hebben we getoetst bij groepen inwoners, bedrijven en organisaties in en om Doetinchem. 

Wat is hieruit gekomen?

  • Alle geïnterviewde personen vinden dat we ons moeten richten op het behoud en aantrekken van jonge mensen, jonge gezinnen, jonge starters. De leeftijdscategorie 20-35-jarigen is hard nodig voor de gewenste groei.
  • Iedereen vindt een sterk stadsmerk belangrijk. Wat we vooral niet moeten doen, is borstklopperij. Dat past niet bij bij de Doetinchemmers en Achterhoekers. 
  • Wat we vooral wél moeten doen is prikkelen en onze unieke eigenschappen versterken en meer onder de aandacht brengen. 

De gezamenlijke conclusie was dat er 3 thema’s (merkwaarden) zijn, die Doetinchem omschrijven:

  • Saamhorigheid (noaberschap)
  • Aanpakkersmentaliteit (d’ran)
  • Levendigheid (events, bedrijvigheid, cultuurvoorzieningen)

Hoe nu verder?

Alle ideeën worden verwerkt in een stadsmerk, met een aanpak voor marketing, doelstellingen en een uitvoeringsagenda. Maar dat willen we als gemeente niet alleen doen. We zoeken opnieuw de samenwerking op met organisaties in en om de stad. We hebben hiervoor een kwartiermaker, Marian van Hooij, aangesteld. Een kwartiermaker is een professionele organisator die vooruit wordt gestuurd om iets nieuws voor te bereiden. Zij zal de samenwerking met verschillende partijen in de stad voorbereiden, vormgeven en versterken en met hen een plan van aanpak maken. We verwachten dat er in april 2025 een  plan van aanpak ligt, hoe en met wie we een gemeenschappelijke marketingorganisatie neer kunnen zetten die onze doelen ondersteunt en Doetinchem op de kaart gaat zetten.

Logo IG&D bedrijvig Doetinchem
Logo Doetinchems hart

Doetinchem als een sterk merk is een initiatief van Gemeente Doetinchem, IG&D bedrijvig Doetinchem en Doetinchems Hart. 

Vragen?

Neem contact op met team communicatie via (0314) 377 377 of communicatie@doetinchem.nl.  

Heeft u gevonden wat u zocht?