Rekenkamer
Elke gemeente heeft een rekenkamer. De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar het gemeentelijk beleid. Doet het gemeentebestuur zijn werk efficiënt? Effectief? En volgens de wet?
Een onderzoek van de rekenkamer leidt tot een rapport met aanbevelingen voor hoe het (nog) beter kan. Dat rapport gaat naar de gemeenteraad. De gemeenteraad besluit wat er gebeurt met de aanbevelingen.
Samenstelling van de rekenkamer
De rekenkamer bestaat uit drie leden:
- voorzitter: Steven Dijk
- lid: Arend Kloosterman
- lid: Marleen Vriezen
Onderzoeksprogramma
De rekenkamer maakt een groslijst van onderwerpen die zij zelf op het spoor komt of aangedragen krijgt via de raad. Zij maakt een selectie van drie tot vijf onderzoekswaardige onderwerpen. Selectiecriteria zijn onder meer: maatschappelijk belang, mogelijk toegevoegde waarde voor het raadswerk, praktische uitvoerbaarheid en variatie aan onderwerpen. Aan de hand van de onderwerpen stelt de rekenkamer het jaarprogramma en de planning op.
Onderzoeksprogramma 2023
Uitgangspunten:
- Ondersteunend aan taken van de raad; kaderstelling, controle en volksvertegenwoordiging
- Aansluitend op de behoefte van de raad
- Potentieel grote doorwerking
- Gericht op doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid
- Twee onderzoeken in een jaar
- Passend binnen het beschikbare budget
Lopende onderzoeken
Armoedebeleid
Met dit onderzoek wil de rekenkamer de gemeenteraad inzicht geven in de vraag naar de doeltreffendheid en doelmatigheid van het armoedebeleid, zodat de raad scherpe keuzes kan maken over de toewijzing van de (beperkte) middelen die hiervoor beschikbaar zijn. De rekenkamer wordt bij dit onderzoek ondersteund door bureau BMC.
Inburgering
De rekenkamer wil met dit onderzoek inzicht krijgen hoe de inburgering van statushouders in de gemeente Doetinchem verloopt, welke knelpunten er zijn en wat de consequenties voor andere beleidsvelden, bijvoorbeeld wonen, zijn. Bij dit onderzoek wordt de rekenkamer ondersteund door onderzoeksbureau TwynstraGudde.
Beide onderzoeken bevinden zich in een afrondende fase en worden na het zomerreces in 2024 aan de raad aangeboden.
Onderzoeksprogramma 2024-2025
Subsidiebeleid
De rekenkamer wil met dit onderzoek:
- de raad handvatten bieden die kunnen bijdragen aan het vergroten van de doeltreffendheid van beleid en subsidies;
- de doelmatigheid van subsidies beoordelen;
- inzicht geven om de kennis van de raad over het subsidiebeleid te vergroten, waarbij ook gekeken wordt naar wat anders kan.
De rekenkamer wordt bij dit onderzoek ondersteund door een extern bureau (keuze bureau in juli 2024).
Digitale dienstverlening
Digitale dienstverlening door de gemeente ten behoeve van burgers en ondernemers is in toenemende mate de norm. In veel gevallen betekent dit een tijdbesparing voor de inwoner en een effectievere afhandeling door de gemeente. Tegelijkertijd brengt digitalisering van dienstverlening nieuwe uitdagingen met zich mee. Met dit onderzoek wil de rekenkamer onderzoeken hoe toegankelijk de digitale dienstverlening van de gemeente voor de burgers is.
Ondermijning
De rekenkamer is van plan in de tweede helft van 2025 een onderzoek in te stellen naar ondermijning.
Suggesties voor onderzoek?
Als u wilt dat de rekenkamer een onderzoek naar een bepaald project gaat instellen, richt uw verzoek dan aan de raad van de gemeente Doetinchem, Postbus 9020, 7000 HA Doetinchem of aan griffie@doetinchem.nl. Geeft u daarbij zo duidelijk mogelijk aan wat de achtergrond is van uw verzoek.
Contact
Voor meer informatie over de rekenkamer kunt u mailen naar rekenkamer@doetinchem.nl.
Onderzoeksprotocol van de Rekenkamer Doetinchem 2024
Document download informatie:
- Een pdf-bestand kunt u openen in verschillende PDF-lezers, zoals Adobe Reader.