Afschrift akte van de burgerlijke stand
Van alle levensgebeurtenissen zoals geboorte, huwelijk en overlijden, worden akten opgemaakt. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akte opvragen bij de gemeente waar deze gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Is dat Doetinchem? Vraag het afschrift of uittreksel dan direct digitaal aan.
Aanvragen afschrift van de burgerlijke stand
Wij versturen het afschrift/uittreksel ongeveer binnen een week met de post naar uw adres.
Vraag het afschrift/uittreksel aan in de gemeente van de geboorte, het huwelijk of overlijden. Is dat niet Doetinchem, dan moet u de aanvraag in de andere gemeente doen. Heeft u het afschrift bij ons aangevraagd, maar moet dit bij een andere gemeente? Dan krijgt u de kosten die u heeft betaald niet terug. Twijfelt u of u bij ons moet zijn? Neem dan contact met ons op, wij bespreken dit graag met u.
Let op! Een bewijs dat u staat ingeschreven in Doetinchem is een ander uittreksel, ga naar uittreksel basisregistratie personen (BRP).
Gebruik voor het buitenland
Het is mogelijk om van deze akten een internationaal uittreksel aan te vragen voor het buitenland. Dit uittreksel wordt in meerdere talen opgesteld. U kunt in de aanvraag aangeven dat u het nodig heeft voor het buitenland.
Wat kost het?
Product | 2024 |
---|---|
Afschrift burgerlijke stand | € 16,60 |
Internationaal uittreksel | € 16,60 |
Overige uittreksels | € 12,30 |
Persoonlijk
Wilt u het liever bij ons ophalen? Dit kan alleen op afspraak. Neem dan het volgende mee:
- Uw geldige identiteitsbewijs.
- Dit kan alleen op afspraak.
Het afschrift/uittreksel krijgt u direct mee.
Schriftelijk of per e-mail
Wilt u het schriftelijk of per mail aanvragen? Stuur onderstaande naar ons op:
- Ondertekende brief waarin staat waarvoor u het nodig heeft.
- Kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
Vraag u het per mail aan? Scan de gevraagde documenten dan in en stuur ze als bijlage mee met de e-mail naar gemeente@doetinchem.nl. Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs.
U ontvangt van ons een brief waarin staat hoe u de kosten kunt betalen.
Let op!
- Deze manier van aanvragen duurt langer. Wij wachten tot de kosten betaald zijn voordat u het afschrift/uittreksel per post krijgt.
- Ook als u de aanvraag per mail doet, krijgt u het afschrift/uittreksel per post opgestuurd. Wij mailen geen documenten.
Met machtiging
Iedereen (vanaf 16 jaar) moet het persoonlijk aanvragen. Dit kan alleen op afspraak. Wilt u iemand machtigen? Dat kan op de volgende manier.
Schrijf een brief met daarin:
- Waarom u het afschrift/uittreksel nodig heeft
- Wie u machtigt
- Uw handtekening
- De handtekening van de gemachtigde
De gemachtigde neemt deze brief mee naar het stadhuis, samen met:
- Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
- Zijn/haar eigen geldige identiteitsbewijs.