In 2017 startten we met voorbereidingen op het werken volgens de Omgevingswet, ofwel implementatie van de Omgevingswet. Hieronder beschrijven we de stappen die zijn doorlopen in het proces om te komen tot de omgevingsvisie.

Bij de start in 2017 voorzagen we 3 fases:
1.    Zoek de verschillen (inventariseren en analyseren van beleid);
2.    Kleur bekennen (keuzes maken om kaders te stellen);
3.    Ontwerpend onderzoek en opstellen van de omgevingsvisie.

Beleid op een rij

Opgeleverd in april 2018. De Omgevingswet gaat uit van integraal beleid voor de fysieke leefomgeving. Daarom is als één van de eerste stappen het huidige beleid op het gebied van de fysieke leefomgeving in kaart gebracht. In de analyse van 31 beleidsdocumenten is gezocht naar gemeenschappelijke doelen bij de verschillende beleidsterreinen. Het bleek mogelijk om beleidsvelden te bundelen. Hiermee zetten we de eerste stap naar een integrale benadering van bestaand beleid.

Groeiboek implementatie omgevingswet

Opgeleverd in juni 2018. Het is een naslagwerk met daarin o.a. de bestuursopdracht, verslagen van informatieve raadssessies, een evaluatie van de Structuurvisie Doetinchem 2035, beschrijvingen van de nieuwe instrumenten in de Omgevingswet (omgevingsvisie, omgevingsplan, omgevingsvergunning) en bespiegelingen over informatievoorziening en participatie.

Koersdocument omgevingswet

Vastgesteld door de gemeenteraad op 28 maart 2019. Dit document bevat het kader voor het opstellen van de omgevingsvisie. En vormt daarmee de basis voor het met de samenleving opstellen van een Omgevingsvisie. Er staan namelijk de uitgangspunten in met informatie over de gemeentelijke ambities, bestaand beleid, relevante trends en verwachtingen en voornemens voor het proces (participatie, rolverdeling en werkwijze).

Stakeholdersdag omgevingswet-markt

Februari 2019. Op deze dag waren 300 organisaties uitgenodigd, van heel klein tot heel groot, van dorpsraden en (land)bouworganisaties tot gemeenteraadsleden en het waterschap: tientallen belanghebbenden kwamen bijeen om ideeën te delen met de gemeente en elkaar.

11 Tijdelijke deelgebieden

In 11 tijdelijke deelgebieden werkten we in nauwe afstemming met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Het maakte de afstand tot de inwoners kleiner en het participatieproces overzichtelijker. In elk deelgebied ontstond uit behoefte een passende participatiemethode. Zo waren er naast bijeenkomsten onder andere online enquêtes, mini-ateliers, interviews, een fietssafari en een tekenwedstrijd. Bestuurders waren betrokken doordat de wethouders vrijwel allemaal twee deelgebieden 'geadopteerd' hadden. Daarmee werden zij ook altijd geconfronteerd met vraagstukken die buiten de grenzen van hun eigen portefeuille vielen en is het integrale werken ook op bestuurlijk niveau sterk gestimuleerd.

Nominatie aandeslag-troffee

September 2019. We ontvingen een nominatie voor de ‘Aan de slag-Trofee 2019’. Deze verkiezing zet het meest innovatieve Omgevingswet-project een jaar lang in de spotlights. Wij werden genomineerd vanwege de bijzondere aanpak met het ontwerpend onderzoek. Het is ‘een innovatieve methodiek waarbij gemeente Doetinchem actief de samenwerking aangaat met betrokkenen’.

11 Deelgebiedsvisies

Periode 2019 - 2020. Het ontwerpend onderzoek heeft geleid tot 11 deelvisies. Deze 11 deelvisies zijn niet vastgesteld en hebben geen status. We zien ze als bouwstenen, waarin we samen zochten naar de identiteit, de kernwaarden in elk gebied, om te komen tot 1 breed gedragen omgevingsvisie.

Doetinchemse toekomst3daagse

Juni 2021. Deze is georganiseerd in het kader van 'Doetinchem 2036'. Inwoners, ondernemers en jongeren inspireerden elkaar in online sessies wat prachtige input opleverde voor de omgevingsagenda.

Omgevingsagenda

Januari 2022. In de Omgevingsagenda kwam het proces tot dan toe samen. De ambities en doelen uit het koersdocument, de opbrengst uit de gebiedsvisies, verrijkt met toen actuele ontwikkelingen en de geprioriteerde opgaven:

  • Ontwikkelstrategie voor “Doetinchem woonstad en woondorpen” richting 70.000 inwoners in 2036.
  • Ontwikkelstrategie voor een toekomstbestendig centrum van de stad Doetinchem.
  • Ontwikkelstrategie voor de stationsomgeving.
  • Opstellen procesaanpak om tot benutting van de optimale mogelijkheden te komen in de gebieden Slangenburg en omgeving/ Gaanderen en omgeving.

Met de omgevingsagenda werkten we al meer in de geest van de Omgevingswet met thema’s en opgaven. De omgevingsagenda is de opmaat naar de omgevingsvisie.

PlanMER

Tweede kwartaal 2023. Als plannen voor de leefomgeving negatieve invloed kunnen hebben op het milieu (en leefomgeving), moeten de gevolgen beoordeeld worden. Dat gebeurt met een planMER (wat staat voor milieueffectrapportage) in de m.e.r.-procedure. Wij lieten onze omgevingsvisie in twee fases beoordelen. Met de aanbevelingen eerste fase konden we onze omgevingsvisie verbeteren. Dat past bij onze aanpak van ontwerpend onderzoek. De tweede fase is de definitieve beoordeling op de verbeterde teksten van de omgevingsvisie.

Commissie M.E.R.

Toetsingsadvies augustus 2023. Een onafhankelijke commissie toetste of de beoordeling (planMER) goed is gedaan. De commissie concludeert dat de planMER logisch is opgebouwd. En dat in de werkwijze duidelijk naar voren komt dat de planMER een belangrijke rol speelde bij totstandkoming van de omgevingsvisie. De commissie mist vervolgens de ruimtelijke vertaling van de strategische keuzes. Ze geeft aan dat het planMER daar goede aanbevelingen voor geeft. Die aanbevelingen zijn voor ons input voor uitwerking van de omgevingsvisie.