Hogenkamp
Openbare Basisschool (OBS) Hogenkamp is een basisschool in de wijk Schöneveld in Doetinchem. Op de school krijgen ongeveer 440 leerlingen les. Dit past niet in het gebouw aan de Lohmanlaan.
Naast de hoofdlocatie aan de Lohmanlaan wordt voor het onderwijs aan de groepen 6, 7 en 8 gebruikgemaakt van een tweede locatie aan de Houtsmastraat. Dit is een tijdelijke oplossing. De schoolgebouwen van OBS Hogenkamp zijn verouderd en voldoen niet meer aan de huidige eisen. Denk daarbij aan functionaliteit, onderhoudskundige staat, duurzaamheid en binnenklimaat. Het is de wens van het schoolbestuur en -directie dat alle leerlingen en personeel op één nieuwe locatie onderdak hebben.
Een geschikte locatie
Het vinden van een geschikte locatie voor de nieuwe school bleek een ingewikkeld traject. In de wijk Schöneveld is ruimte beperkt. Zeker voor nieuwbouw van een basisschool voor ongeveer 440 leerlingen. De huidige locatie aan de Lohmanlaan bleek niet geschikt voor uitbreiding. Andere kansrijke locaties bleken op korte termijn niet haalbaar of waren niet beschikbaar. Dat was de aanleiding om begin 2023 opnieuw breed te kijken naar mogelijke, kansrijke locaties voor nieuwbouw van OBS Hogenkamp. Uit dit onderzoek is een locatie aan de Spoorstraat als kansrijke locatie gekomen. Het gaat om een belangrijk deel van het bestaande hondenlosloopterrein.
De mogelijke locatie is gelegen tussen de woonlocatie van Estinea en het terrein met volkstuinen. Gemeente en schoolbestuur gaan de komende maanden in gesprek met de omgeving. Ook worden er enkele belangrijke onderzoeken uitgevoerd (bodem, verkeer, ecologie). Op basis van de opgehaalde inzichten en informatie wordt het locatieonderzoek met voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd.
Planning rond verkenning mogelijkheden Spoorstraat
We communiceerden eerder dat de besluitvorming in de gemeenteraad over de locatie Hogenkamp gepland staat in september 2024. We zijn nu enkele maanden verder. Na het opstarten van de communicatie en participatie met de omgeving, bleek dat deze planning te snel was. We zijn nog in gesprek met verschillende betrokken personen, waaronder de directe omgeving van de gewenste locatie. Omdat wij zorgvuldigheid boven snelheid kiezen, besloten we de besluitvorming uit te stellen naar het tweede kwartaal van 2025. Deze tijd benutten we ook om het verkeersonderzoek op een goed moment uit te voeren.
Tijdlijn en documenten huisvesting OBS Hogenkamp
In onderstaande uitklapvelden vindt u de tijdlijn en documenten rondom het traject voor de huisvesting van OBS Hogenkamp.
Tijdlijn huisvesting OBS Hogenkamp
» Naar aanleiding van het structureel stijgend aantal leerlingen bij OBS Hogenkamp is in de raadsvergadering van juli 2017 een krediet verstrekt voor de ver-/nieuwbouw van de locatie Lohmanlaan. Het ver-/nieuwbouwplan is door het schoolbestuur voorbereid en in december 2017 aanbesteed. Vervolgens is de aanbesteding, vanwege een overschrijding van het beschikbare budget, on hold gezet. Ook was een pas op de plaats noodzakelijk omdat de sloop nog niet uitgevoerd kon worden. Er moest namelijk eerst een natuurtoets worden uitgevoerd. De raad is hierover op meerdere momenten in 2018 geïnformeerd.
» In 2017 is een aantal groepen leerlingen van OBS Hogenkamp gehuisvest aan Houtsmastraat 11.
» In 2019 zijn alternatieve locaties bekeken. Deze waren niet of niet op afzienbare termijn beschikbaar te maken. Dit had tot gevolg dat onderzocht is of er tot een nieuwe uitwerking en aanpassing van het bestaande ver-/nieuwbouwplan kon worden gekomen. In juni 2019 is de raad op de hoogte gesteld dat een ver-/nieuwbouwplan van het huidige gebouw van Hogenkamp niet haalbaar is gebleken door het totaal aantal leerlingen van OBS Hogenkamp.
Huisvesting van de totale leerlingenpopulatie vraagt om veel concessie: benodigde buiten- en binnenspeelruimte, veilige verkeersroutes, voldoende parkeermogelijkheden en voldoende mogelijkheden om onderwijsvernieuwing vorm te kunnen geven. Daarmee wordt het niet verantwoord geacht een dergelijk leerlingenaantal op alleen de huidige locatie aan de Lohmanlaan 25 te huisvesten. Ook om vermindering van verkeersoverlast in de buurt te bewerkstelligen. De conclusie was ook dat opnieuw moest worden gezocht naar een goede alternatieve locatie voor de huisvesting van de school in de wijk. Dit betekende onder andere dat de locatie Houtsmastraat in Overstegen langer in gebruik bleef.
» In 2019/2020 is er door gemeente en schoolbestuur samen een nieuwe locatiestudie uitgevoerd. Er is in eerste instantie onderzoek verricht naar kansrijke locaties voor de realisatie van een nieuw gebouw voor een dislocatie van OBS Hogenkamp. Hoofdlocatie zou in dit scenario de Lohmanlaan blijven. Er zijn drie locaties beoordeeld:
- Dislocatie Van Limburg Stirumlaan 5
- Dislocatie Calslaan 14
- Dislocatie op het Vriezen terrein
Het college van burgemeester en wethouders heeft in april 2020 de locatie Vriezen als voorkeurslocatie aangewezen en de gemeenteraad daarover geïnformeerd.
Locatie Vriezen is vervolgens verder uitgewerkt. Er zijn 4 scenario’s uitgewerkt en beoordeeld:
- Nieuwbouw van een dislocatie OBS Hogenkamp op locatie Vriezen.
- Revitalisatie van locatie Lohmanlaan (in combinatie met scenario 1).
- Volledige nieuwbouw OBS Hogenkamp op locatie Vriezen.
- Herontwikkeling locatie Lohmanlaan (in combinatie met scenario 3), belangrijke vragen hierbij:
- Is er maximale flexibiliteit?
- Wordt de verkeersdrukte op de Lohmanlaan gereduceerd?
- Zorgt voor een meer duurzame investering?
- Wordt voorkomen dat extra tijdelijke huisvesting noodzakelijk is?
- Wordt de algehele onderwijskwaliteit voor leerlingen verbeterd?
Gemeente en schoolbestuur hebben gedurende het onderzoek hun voorkeur voor de optie volledige nieuwbouw uitgesproken. Door te kiezen voor nieuwbouw van één schoollocatie.
» Vanaf 2021 is de gemeente in gesprek over de aankoop van de Vriezenlocatie. Tijdens deze gesprekken bleek dat er bindende afspraken zijn tussen ontwikkelaars (exclusiviteitsrecht) en de huidige eigenaren. Dit maakte een directe aankoop van de gronden van de huidige eigenaren door gemeente onmogelijk. Gemeente was en is afhankelijk van de medewerking van de projectontwikkelaars. De gesprekken hebben tot op heden niet tot resultaat geleid. Uitblijvende duidelijkheid en de urgente huisvestingssituatie van OBS Hogenkamp hebben op 22 december 2022 geleid tot een collegebesluit voor een nieuwe locatiestudie.
» Dit locatieonderzoek richtte zich op vijf kansrijke locaties:
- Van Limburg Stirumlaan 5 (huidige locatie SBO SAM)
- Calslaan 14 (huidige locatie VSO Isselborgh)
- Locatie Vriezen (deel van huidig terrein tuincentrum Vriezen)
- Spoorstraat (hondenlosloopterrein)
- Vondelstraat 5 (huidige locatie Ludger College)
» Op 24 oktober 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten locatie Spoorstraat vast te stellen als voorkeurslocatie voor nieuwbouw van OBS Hogenkamp.
» In december 2023 is het verdere onderzoek naar de geschiktheid en haalbaarheid van locatie Spoorstraat gestart. Dit om een goed beeld te krijgen van eventuele ruimtelijke belemmeringen c.q. rode vlaggen. Belangrijke inzichten om te hebben voordat we de omgeving van de beoogde locatie informeren en betrekken. Een rode vlag kan namelijk betekenen dat de locatie niet geschikt is en niet geschikt te maken is. In dat geval is verder onderzoek en een participatietraject niet nodig. Op basis van beschikbare inzichten werden er geen definitieve rode vlaggen gevonden. Wel zijn er enkele belangrijke aandachtspunten (waaronder netcongestie, groen) en moeten er nog zaken verder worden onderzocht (waaronder bodem, trillingen, verkeer, ecologie en archeologie).
» Op 13 april 2024 is de participatie opgestart en is de omgeving van locatie Spoorstraat geïnformeerd en uitgenodigd voor een inloopbijeenkomst. Deze inloopbijeenkomst vond plaats op dinsdag 21 mei 2024.
Documenten huisvesting OBS Hogenkamp
Bekijk de documenten op besluitvorming.doetinchem.nl.
Veelgestelde vragen en antwoorden
In de uitklapvelden Locaties, Verkeer, Onderwijshuisvesting en Overig staan de veel gestelde vragen en antwoorden over de ontwikkelingen rondom OBS Hogenkamp. Op de website besluitvorming.doetinchem.nl (PDF 91 kB) staat de raadsmededeling over het locatieonderzoek dat we uitvoerden.
Locaties
1. Welke andere locaties zijn onderzocht?
Er zijn diverse locaties (meerdere keren) onderzocht:
- Vernieuwbouw Lohmanlaan (door Hogenkamp zelf) -2017
- Locatiestudie d.d. 25-10-2021 - 2020/2021
- Dislocatie Van Limburg Stirumlaan 5
- Dislocatie Calslaan 14
- (Dis)locatie terrein Vriezen (deel van huidig terrein tuincentrum Vriezen)
- Nieuwbouw van een dislocatie Hogenkamp op locatie Vriezen
- Revitalisatie van locatie Lohmanlaan (in combinatie met punt hierboven)
- Volledige nieuwbouw Hogenkamp op locatie Vriezen
- Herontwikkeling locatie Lohmanlaan (in combinatie met punt hierboven)
- Herziening locatiestudie d.d. 25-10-2021 m.b.t. back-up locatie Calslaan - mei 2022
- Locatieonderzoek v2 - 2023 (dit locatieonderzoek delen we na de zomervakantie met belanghebbenden)
- Van Limburg Stirumlaan 5
- Calslaan 14
- Vriezen (deel van huidig terrein tuincentrum Vriezen)
- Spoorstraat (hondenlosloopterrein)
- Vondelstraat 5
2. Waarom is de Vriezenlocatie niet de voorkeurslocatie?
Locatie Vriezen is in eerdere locatieonderzoeken als kansrijk betiteld. Het college heeft deze locatie in een eerder stadium als voorkeurslocatie aangewezen. De gemeente is in gesprek geweest met de eigenaar van deze locatie. Vlak voor het sluiten van een koopovereenkomst met gemeente heeft de eigenaar een exclusiviteitsrecht gesloten met een projectontwikkelaar. In de jaren daaropvolgend is vaak met de ontwikkelaar gesproken over de nieuwbouw van OBS Hogenkamp op deze locatie. Dit heeft tot op heden niet tot een concreet resultaat geleid. Gelet op de urgente huisvestingssituatie van OBS Hogenkamp heeft het college op basis van een nieuw locatieonderzoek locatie Spoorstraat als voorkeurslocatie aangewezen.
3. Waarom geen twee aparte locaties in plaats van één grote?
OBS Hogenkamp maakt in de huidige situatie noodgedwongen gebruik van twee locaties. Dit is om meerdere redenen onwenselijk: niet zijn van één school, scheiding van leerlingen en het team, extra verkeersbewegingen voor ouders. Vandaar dat gemeente en schoolbestuur streven naar nieuwbouw van één schoolgebouw. Als dit om welke reden dan ook niet lukt, dan treden gemeente en schoolbestuur met elkaar in overleg over alternatieve scenario’s.
4. Waarom is de locatie aan de Oostelijke Randweg nabij de Schimmelpennincklaan niet onderzocht?
De locatie is wel in beeld geweest, maar is om meerdere redenen niet verder onderzocht. Het betreft een min of meer een vergelijkbare locatie als Vriezen. In verband met de urgentie en het tijdsaspect kreeg Vriezen de voorkeur (verder in het proces). Een andere aanleiding was/is de realisatie van een nieuw tankstation door Fieten Olie. In de vergunning is de mogelijkheid tot realisatie van een LPG-installatie opgenomen. Deze installatie is er nog niet. Dit betekent wel dat de eventuele locatie voor OBS Hogenkamp binnen de gevarenzone van het tankstation ligt. Dit houdt realisatie van een school tegen.
5. Waarom is de locatie achter Prakticon niet onderzocht?
De bedoelde groenstrook ten noordwesten van Prakticon is circa 3.000 m² en daarmee te klein voor realisatie van de basisschool.
6. Waarom is er niet gestuurd op de omvang van OBS Hogenkamp?
We kunnen niet exact herleiden hoe de groei van OBS Hogenkamp in het verleden tot stand is gekomen. Het beeld nu is dat de wijkvernieuwing in Oosseld in het verleden heeft geleid tot een trek van gezinnen naar deze wijk. In combinatie met de fusie van twee basisscholen (Zonneboom) is een trek richting OBS Hogenkamp ontstaan. De groei van het aantal leerlingen van Hogenkamp is overigens niet uniek. Ook andere scholen in de nabije omgeving hebben een groei qua aantal leerlingen doorgemaakt. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor De Pas en de Canadaschool.
7. Waarom moet OBS Hogenkamp persé in Schöneveld blijven? De leerlingen van de school komen uit heel Doetinchem.
OBS Hogenkamp heeft een groot voedingsgebied. Maar het merendeel van de leerlingen komt wel uit de wijk Schöneveld en de omliggende wijken. Een basisschoolvoorziening in Schöneveld is daarom van belang. Dit voor nabij onderwijs (zie IHP), de gewenste scholenspreiding over Doetinchem en de leefbaarheid van de wijk (basisvoorziening).
8. Wat gaat er met de huidige plek van de school aan de Lohmanlaan gebeuren?
Daarover is nog niet gesproken.
9. Blijft het schoolgebouw aan de Lohman vanwege haar cultuurhistorische waarde bestaan?
Dat is afhankelijk van de toekomstige invulling van het terrein, na eventueel vertrek van de school. Zoals in antwoord 7 is te lezen, is hierover nog niet gesproken. Het gebouw Lohmanlaan 25 staat op de lijst cultuurhistorisch waardevolle gebouwen. Het gebouw is geen gemeentelijk of rijksmonument. De status “cultuurhistorisch waardevol” geeft wel een zekere bescherming aan het gebouw. Tegelijkertijd is het zo dat voor cultuurhistorische waardevolle gebouwen uitzonderingsgronden zijn waarbij sloop mogelijk wordt. Hierover wordt in de Parapluherziening Cultuurhistorie van 2023 het nodige beschreven. Bij een eventuele algehele of gedeeltelijke sloop moet er een goede onderbouwing worden gegeven over waarom er geen reëel alternatief is voor het slopen van het bouwwerk. En waarom het belang van de aanvrager van een vergunning bij gehele of gedeeltelijk sloop van het huidige gebouw voorrang heeft op het cultuurhistorische belang van het behoud van het gebouw. Ook moet er aandacht zijn voor het treffen van voldoende compenserende maatregelen.
10. Mogen we meedenken over de invulling van dit gebouw?
Participatie is voor initiatiefnemers en voor ons als gemeente belangrijk. De omgeving moet altijd worden meegenomen in de plannen. Op welke manier en de mate van inspraak is afhankelijk van verschillende factoren. Omdat er nog geen plannen liggen en omdat nog niet bekend is wie in de toekomst de ontwikkelaar (eigenaar) is van de locatie, kunnen we daarover in dit stadium geen toezeggingen doen.
11. Kunnen de volkstuinen worden verplaatst, zodat de vrijkomende grond gebruikt kan worden voor een goede parkeer- en verkeersoplossing dan wel bouw van de school?
We willen snel duidelijkheid hebben over de haalbaarheid en geschiktheid van locatie Spoorstraat voor realisatie van OBS Hogenkamp. De huidige huisvestingssituatie van de school maakt dit noodzakelijk. Verplaatsing van de volkstuinen leidt tot een intensief traject met de gebruikers van deze tuinen. En een onderzoek naar alternatieve locaties. Dit heeft consequenties voor de planning en financiële haalbaarheid. In het belang van de noodzakelijke snelheid gaan we een dergelijke verplaatsing nu niet onderzoeken.
Verkeer
12. Kan de afsluiting van de Holterweg ongedaan worden gemaakt?
De J.F. Kennedylaan is een gebiedsontsluitingsweg (50 km/uur weg). Die is bedoeld om het verkeer uit de 30 km/uur wegen zo snel mogelijk af te wikkelen. Een 50 km/uur weg heeft zo min mogelijk aansluitingen van zijwegen. Daarom is in het verleden besloten de Holterweg niet aan te sluiten op de Kennedylaan. De Kennedylaan is nog altijd een belangrijke weg om het verkeer af te wikkelen. Met de plannen van de groei van Doetinchem die grotendeels binnenstedelijk wordt gerealiseerd en het afwaarderen van andere wegen wordt de functie van de J.F. Kennedylaan alleen maar groter en is een extra aansluiting niet wenselijk.
13. Kan de Holterweg een fietsstraat worden (auto te gast)?
Dat is afhankelijk van de verhouding van het aantal fietsers en auto’s. Er moeten aanmerkelijk meer fietsers dan auto’s door de straat rijden. Het is niet per definitie onmogelijk, maar als het probleem de snelheid van auto’s of de hoeveelheid auto’s in de straat is, zijn er ook andere mogelijkheden.
14. Hoe gaat de ontsluiting plaatsvinden?
De verwachting is dat de ontsluiting loopt via het Julianaplein - Spoorstraat of via de Van Hogendorplaan - Zuivelweg - Spoorstraat of via de Zuivelweg - Spoorstraat. Het is niet de bedoeling om de Holterweg of Lohmanlaan aan te sluiten op de J.F. Kennedylaan.
15. Kunnen er maatregelen worden getroffen op het kruispunt van de Zuivelweg, Rembrandtweg, Spoorstraat i.v.m. verkeersveiligheid?
Ja, dat behoort tot de mogelijkheden. We beschouwen de huidige kruising overigens niet per definitie als onveilig.
16. Kan de doorloop van de Spoorstraat naar de Zuivelweg worden verbreed?
Ja, dat behoort tot de mogelijkheden. Een dergelijke maatregel kan worden onderzocht in het kader van het verkeersonderzoek.
17. Kunnen er snelheid beperkende maatregelen worden getroffen op het stuk fietspad Rembrandtweg richting Spoorstraat?
Als de schoollocatie definitief is, is hier zeker aandacht voor. Dit hoort bij de verkeersafwikkeling.
18. Buiten de bebouwde kom moeten scooters en speedpedelecs op het fietspad langs de Oostelijke Randweg rijden. Binnen de bebouwde kom moeten ze op de rijbaan rijden. Dit gebeurt vaak niet. Kan hierop worden gehandhaafd?
Op het fietspad langs de Spoorstraat mogen geen scooters en of speedpedelecs rijden. Als dit wel gebeurt kan dit alleen door handhaving worden voorkomen. Oproep is om dergelijke situaties te melden bij de politie.
19. Kan er een afslag worden gemaakt aan de Oostelijke Randweg zodat de verkeersafwikkeling verbetert?
Nee, dit is niet mogelijk. De Oostelijke Randweg heeft een aantal kruispunten die met verkeerslichten zijn geregeld. Een extra aansluiting past hier niet bij en is ruimtelijk en financieel niet realistisch.
20. Kan er een trillingenonderzoek aan Julianaplein worden uitgevoerd (0-meting)?
In het kader van de herinrichting van het Julianaplein wordt er een bouwkundige 0-meting uitgevoerd.
21. Kan er een oplossing worden gevonden voor de verkeers- en parkeeroverlast van Prakticon?
We bespreken dit vraagstuk met de directie van Prakticon.
22. Er is zorg over de nieuwe inrichting Julianaplein en mogelijke aanzuigende werking van een nieuwe school. Welke oplossingen zijn er qua verkeersafwikkeling/ontsluiting op de piekmomenten?
Het is de vraag of en in welke mate de nieuwe school tot extra verkeersbewegingen leidt. Ouders van leerlingen uit de zuidelijke en westelijke wijken rijden nu ook al door het Julianaplein om naar de huidige school te rijden. Het uit te voeren verkeersonderzoek moet hierover meer duidelijkheid geven. Eventuele oplossingen maken ook onderdeel uit van dit onderzoek.
23. Kan het fietspad vanaf de brug direct naar de school worden geleid, zodat auto’s en fietsers niet bij elkaar komen? Bijvoorbeeld door vanaf de fietsbrug direct links af te slaan?
Als de schoollocatie definitief is, wordt hiernaar gekeken. Dit hoort bij de verkeersafwikkeling.
24. Wordt er gekeken naar de verkeersveiligheid in verband met het doorkruisen van het fietspad voor de toegang van het terrein?
Als de schoollocatie definitief is, is hier zeker aandacht voor. Dit hoort bij de verkeersafwikkeling.
25. Wordt er nagedacht over toepassing van eenrichtingswegen? Bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer vanaf Julianaplein i.c.m. openstelling Holterweg?
Eenrichtingsverkeer kan worden onderzocht., maar niet in combinatie met het openstellen van de Holterweg. Het nadeel van eenrichtingsverkeer is de hogere snelheid van auto’s.
26. Kan worden voorkomen dat er geparkeerd wordt bij de Kastanjelaan (overzijde Oostelijke Randweg) om vanaf daar naar de school te komen?
Dit kunnen we niet voorkomen, maar wel afschrikken (geen aanleg parkeerplaatsen) en boetes geven bij foutparkeren (toezicht en handhaving).
27. Op welke wijze wordt het gebruik van de fiets door leerlingen en ouders gestimuleerd?
We willen hier samen met de school aandacht aan besteden. Dit leidt al tot succes bij andere scholen in Doetinchem. De wijze waarop bespreken we verder met de school en de omgeving van de school.
28. Kan er een verkeersdrukonderzoek worden gedaan?
Ja.
29. Wanneer wordt het verkeersonderzoek uitgevoerd? Toch niet tijdens de vakantie?
Het verkeersonderzoek wordt op meerdere momenten in het jaar uitgevoerd. De vraagstelling en opzet van dit onderzoek wordt vooraf gedeeld en besproken met de directe omgeving van de beoogde locatie aan de Spoorstraat.
30. Wordt er iets gedaan aan de gevaarlijke uitstulpingen op de Zuivelweg?
De herinrichting van de Zuivelweg staat voor 2025 op de planning. Er wordt dan ook gekeken naar de uitstulpingen. Dit staat los van de ontwikkeling van de school.
Onderwijshuisvesting
31. Is er voldoende speel- en beweegruimte voor alle leerlingen?
Ja, er wordt qua buitenruimte rekening gehouden met 5 m² buitenruimte per leerling. Dit sluit aan op de gestelde normen in het Kwaliteitskader huisvesting onderwijs van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de PO- en VO-Raad.
32. Wordt het schoolplein zoveel mogelijk groen ingericht?
Ja, dat is het uitgangspunt. Het college van burgemeester en wethouders staat voor een zo groen mogelijk schoolterrein op de locatie. Het schoolbestuur van Scholengroep IJsselgraaf wil dit ook. Samen met de omgeving willen we onderzoeken hoe dit te doen.
33. Kan het schoolgebouw en terrein straks ook worden gebruikt voor andere activiteiten uit de buurt (bijvoorbeeld muziekverenigingen)?
Dit is een keuze van het schoolbestuur. Zij is straks juridisch eigenaar van het gebouw. Het schoolbestuur heeft aangegeven dat het schoolplein na schooltijden door de buurt te gebruiken is. Ook staat zij open voor een verkennend gesprek over het gebruik van ruimte in de school voor maatschappelijke buurtactiviteiten. Of dergelijk gebruik kan is onder andere afhankelijk van de uiteindelijke gebouwopzet en afspraken over het beheer en exploitatie van het gebouw.
34. Kan bij de bouw rekening worden gehouden met voorzieningen voor andere activiteiten uit de buurt?
Zie de beantwoording van vraag 32.
35. Hoe wordt een eventueel kleiner hondenlosloopterrein afgescheiden van het schoolplein i.v.m. veiligheid van kinderen?
We gaan in gesprek met de gebruikers van het hondenlosloopterrein om samen (alternatieve) locaties voor het terrein te onderzoeken. Eén mogelijkheid is een kleiner hondenlosloopterrein op de huidige locatie. Heeft dit uiteindelijk de voorkeur van gebruikers en gemeente? Dan moet dit vraagstuk in het op te stellen stedenbouwkundig plan voor de beoogde locatie een plek krijgen. Dit stedenbouwkundig plan wordt opgesteld na (positieve) besluitvorming door de gemeenteraad.
Overig
36. In hoeverre wordt er rekening gehouden met de cliënten van Estinea? Past een basisschool in dit kader op deze plek?
We hebben zeker oog voor de bewoners van de woonzorgvoorziening Estinea. Een belangrijke stap binnen het locatieonderzoek was en is het overleg met Estinea en ouders van cliënten. Is het voorstelbaar dat OBS Hogenkamp naast de woonzorgvoorziening van Estinea wordt gebouwd? Rekening houdend met de bewoners en de noodzakelijke beperking van prikkels. Het gesprek hierover is gaande. Ook zijn we in gesprek met meerdere ouders van cliënten. De uitkomsten van deze gesprekken nemen we mee in de uiteindelijke nota aan college en gemeenteraad.
37. Blijft het huidige trapveldje bestaan of komt er ergens een nieuw trapveldje?
In dit stadium is het onduidelijk of het trapveldje op de huidige locatie blijft bestaan. Mocht dit niet kunnen, dan kan ook gebruik worden gemaakt van het voetbalveldje achter de opslag van Doetebol. Mogelijk komt er ook op het nieuwe schoolplein een dergelijke voorziening. In dit stadium is dat nog niet met zekerheid te zeggen.
38. Hoe wordt overlast door hangjongeren voorkomen bij realisatie van de school en het schoolplein?
Het is de vraag of dergelijke overlast helemaal kan worden voorkomen. Het is een breed maatschappelijk probleem. Wel is de inzet van de gemeente en het schoolbestuur om het gebruik van het terrein door hangjongeren tegen te werken. Dat doen we door goed te kijken naar de gebouw- en terreinopzet, de toegankelijkheid van het terrein en de manieren van toezicht houden. Het is één van de vraagstukken waar de te selecteren architect rekening mee moet houden bij het maken van zijn/haar ontwerp.
39. Kan er wat worden gedaan aan de overlast van drugsdealers?
Dit is een vraag op het gebied van openbare orde en veiligheid. De overlast van drugsdealers op deze plek is bij navraag niet bekend bij de politie. Mocht u zien dat er wordt gedeald, noteer zoveel mogelijk informatie (inclusief eventuele kentekens) en geef dit direct door aan de politie via 0900 8844 of via Meld Misdaad Anoniem (0800) 7000. Alleen bij meldingen kan er worden gecontroleerd.
40. Het terrein heeft ook een sociale functie. Hoe zorgt de gemeente ervoor dat dat blijft bestaan?
De sociale functie van het hondenlosloopterrein was goed zichtbaar tijdens de inloopbijeenkomst. De gebruikers en hun honden kennen elkaar goed en zoeken elkaar op bij het gebruik van het terrein. In het gesprek met deze groep mensen tijdens de inloopbijeenkomst zijn belangrijke eisen en wensen aan een eventueel nieuw hondenlosloopterrein meegegeven. We gaan hierover verder in gesprek met de gebruikers. De sociale functie van het terrein is één van de gespreksonderwerpen.
41. Vanuit de bewoners van Estinea: wij ervaren veel plezier van het uitlaatveld. We kijken er graag naar en gaan er soms zelfs naar toe. Kan de gemeente ervoor zorgen dat ons uitzicht op de honden blijft bestaan?
We nemen deze wens mee in het gesprek met de gebruikers van het hondenlosloopterrein. Met hen willen we bespreken of een kleiner hondenlosloopterrein op de huidige plek denkbaar is of dat men een andere locatie wil. Het is dus niet zeker dat het uitzicht op de honden blijft.
Verslag bijeenkomst locatieonderzoek 21 mei 2024
Aanwezigen inloopbijeenkomst
De inloopbijeenkomst is goed bezocht. Naar schatting 200 tot 250 mensen maakten van de gelegenheid gebruik om hun visie op de mogelijke vestiging van OBS Hogenkamp aan de Spoorstraat kenbaar te maken. Er was gelegenheid tot het stellen van vragen. Vanuit de gemeente waren er verschillende medewerkers aanwezig om deze vragen (voor zover mogelijk) te beantwoorden en bezoekers van de bijeenkomst van informatie te voorzien. Ook waren het schoolbestuur, de schooldirectie en andere medewerkers van Scholengroep IJsselgraaf aanwezig om in gesprek te gaan met omwonenden.
Opzet inloopbijeenkomst
Voor elk thema (proces, verkeer, groen, stedenbouw, onderwijshuisvesting en hondenlosloopgebied) was een ruimte ingericht voor overleg en gesprek. Er lagen 6 tekeningen (ook wel “praatplaten”) voor de mogelijke inpassing van het schoolgebouw. Voor de goede orde: deze tekeningen waren slechts denkrichtingen zonder enkele status en waren alleen bedoeld voor discussie en gesprek. Bezoekers van de bijeenkomst zijn in de gelegenheid gesteld mondeling en/of schriftelijk hun mening en ideeën te delen.
Algemene indruk
Naast verschillende positieve reacties waren er veel geluiden van zorg en kritiek. Zo zagen verschillende bewoners van de wijk niets in de inzet van de locatie Spoorstraat voor de nieuwbouw van OBS Hogenkamp. Ze zijn bezorgd over de impact van de basisschool op de leefbaarheid van de directe omgeving en hun woongenot en die van bewoners van nabijgelegen zorgvoorzieningen.
Druk op de wijk
De zorgen van inwoners wijzen op de toenemende druk op de wijk. Er zijn de afgelopen jaren verscheidene nieuwe maatschappelijke en (semi-)commerciële instellingen gerealiseerd. Voornamelijk in het zuidelijk deel van Schöneveld. Dit heeft in hun ogen geleid tot een forse toename van verkeer en (over)last als gevolg hiervan. Een nieuw OBS Hogenkamp op de locatie Spoorstraat leidt in hun beleving tot een overbelasting van het gebied.
Estinea
Er is zorg over de impact van OBS Hogenkamp op de naastgelegen woonzorgvoorziening van Estinea. In dit complex wonen mensen met een licht verstandelijke beperking en/of een aan autisme verwante stoornis. Deze groep inwoners kan prikkels slecht verdragen. Er zijn door meerdere mensen vragen gesteld en twijfels geuit over de eventuele bouw van een basisschool (met kinderopvang) in relatie tot Estinea. Ook hebben ouders van cliënten tijdens en na inloopbijeenkomst hun zorgen bij Estinea en de gemeente geuit. In de gesprekken tijdens de inloopbijeenkomst is aangegeven dat de gemeente een directe lijn heeft met het (regio)management van Estinea. Eén van de eerste stappen in het proces was het gesprek tussen Estinea en gemeente. Dit om de (on)mogelijkheid van situering van een basisschool naar haar woonzorgvoorziening te bespreken. In dit constructieve gesprek heeft Estinea verscheidene aandachts- en uitgangspunten benoemd, maar ook aangegeven open te staan voor een verdere verkenning van samenwerkingskansen met de school en de mogelijke wijze van inpassing van een schoolgebouw. Er is afgesproken dat het gesprek wordt vervolgd in het bijzijn van de gebouweigenaar en dat ook ouders en cliënten worden betrokken en geïnformeerd door de gemeente door middel van een bijpraatmoment.
Moment van betrekken
Enkele inwoners hadden kritiek op het feit dat de gemeente eerst met Estinea het gesprek is aangegaan en pas daarna met de gehele omgeving. Er is aangegeven dat dit een bewuste keuze is geweest. Er is vanaf het begin van het proces oog geweest voor de doelgroep van deze voorziening. Het gesprek met Estinea vormde een essentiële stap in het krijgen van het beeld bij de (mogelijke) geschiktheid van de locatie. Belangrijke informatie voor de keuze van het college voor de voorkeurslocatie Spoorstraat en de daaropvolgende stap richting de omgeving.
Behoefte aan meer informatie over locatieonderzoeken
Tijdens de bijeenkomst zijn verschillende vragen gesteld over de uitgevoerde locatieonderzoeken. Er is bij meerdere omwonenden de behoefte tot een nadere toelichting op deze onderzoeken; een beeld bij de locaties die zijn onderzocht en waarom deze plekken zijn afgevallen. Ook zijn er suggesties gedaan voor alternatieve locaties. Er is afgesproken dat de gemeente met een uitleg komt en een reactie op de aangedragen alternatieve locaties.
Hondenlosloopgebied
Een grote groep gebruikers van het hondenlosloopgebied (honden en hun baasjes) heeft de inloopbijeenkomst bezocht. De hondenbezitters wijzen op het bijzondere karakter van het terrein. Met name de omheining en de grootte van het gebied maken het losloopterrein tot een unieke en geliefde plek onder honden en hun baasjes. De voorziening wordt goed gebruikt, zowel door mensen en honden uit Doetinchem, maar ook uit omliggende gemeenten (en zelfs verder). Het heeft ook een sociale functie als ontmoetingsplek. De gebruikers zien het liefst dat het hondenlosloopterrein gehandhaafd blijft op de huidige locatie. Tegelijkertijd is er de bereidheid in gesprek te gaan met de gemeente Doetinchem over een alternatieve locatie.
Besluitvorming ligt nog niet vast
Een veel gehoorde opmerking tijdens de inloopbijeenkomst: “er is toch al besloten, heeft het nog zin om onze visie te geven? ”. Bezoekers van de bijeenkomst is uitgelegd dat er nog niets definitief is besloten. Het college van burgemeester en wethouders heeft een voorkeurslocatie aangewezen. Definitieve besluitvorming is aan de gemeenteraad. Het collegebesluit vormde de basis voor communicatie en participatie met de omgeving. De uitkomsten van deze belangrijke stap maken onderdeel uit van het uiteindelijke voorstel dat naar de gemeenteraad gaat. Net als de uitkomsten van verschillende benodigde onderzoeken naar het terrein. Juist daarom is hun bezoek aan de inloopbijeenkomst zo waardevol. Dit zodat de raad bij haar besluitvorming de mening van de omgeving en de uitkomsten van de onderzoeken kan meewegen.
Zorgvuldigheid gaat voor snelheid
Aanvullend op voorgaand punt uitten meerdere omwonenden hun zorg over het tempo van het proces. Besluitvorming voor de zomer wordt als onrealistisch en onwenselijk gezien. Er is door de gemeente aangegeven dat we koersen op besluitvorming door de raad in september. Ook dit wordt door een deel van de omwonenden als (te) snel ervaren. In het gesprek hierover is vanuit de gemeente aangegeven dat zorgvuldigheid voor tijd gaat. Als meer tijd voor overleg in deze fase nodig is, dan organiseren we dat. Tegelijkertijd houden we oog voor de urgente huisvestingssituatie van OBS Hogenkamp. Dit maakt dat we uiterlijk in het tweede kwartaal 2025 de balans op moeten maken en de gang richting college en gemeenteraad maken. Actuele planning is dat we in het eerste kwartaal 2025 het locatieonderzoek opleveren voor bespreking door college en raad.
Bodemonderzoek
Er is bij enkele omwonenden wantrouwen richting de gemeente op het vlak van de uit te voeren onderzoeken (bijvoorbeeld bodemonderzoek). Er is angst dat de gemeente bij deze onderzoeken stuurt “op de door haar gewenste uitkomst”. Dit is niet aan de orde. Het verkeersonderzoek is juist nog niet uitgezet omdat we met de uitkomsten van de inloopbijeenkomst en een gesprek met een vertegenwoordiging van de omgeving de onderzoeksopzet en -vragen willen bespreken. Ook is afgesproken dat omwonenden worden meegenomen in het boorplan van het actualiserend bodemonderzoek. En, zij kunnen wanneer gewenst een voorstel doen voor enkele aanvullende boorpunten (wat inmiddels is gebeurd). Uiteindelijk maken alle onderzoeksrapporten onderdeel uit van de stukken richting gemeenteraad en worden deze stukken gepubliceerd op de gemeentelijke website.
‘Veel gestelde vragen’
De bijeenkomst maakte verder duidelijk dat er op onderdelen onjuiste/niet feitelijke veronderstellingen leven bij omwonenden. Ook zijn er verschillende aanvullende vragen gesteld. De veronderstellingen zijn besproken en de vele vragen zijn beantwoord, waardoor er meer helderheid ontstond.