Openbare Basisschool (OBS) Hogenkamp is een basisschool in de wijk Schöneveld in Doetinchem. Op de school krijgen ongeveer 440 leerlingen les. Dit past niet in het gebouw aan de Lohmanlaan.

Naast de hoofdlocatie aan de Lohmanlaan wordt voor het onderwijs aan de groepen 6, 7 en 8 gebruikgemaakt van een tweede locatie aan de Houtsmastraat. Dit is een tijdelijke oplossing. De schoolgebouwen van OBS Hogenkamp zijn verouderd en voldoen niet meer aan de huidige eisen. Denk daarbij aan functionaliteit, onderhoudskundige staat, duurzaamheid en binnenklimaat. Het is de wens van het schoolbestuur en -directie dat alle leerlingen en personeel op één nieuwe locatie onderdak hebben.

Een geschikte locatie

Het vinden van een geschikte locatie voor de nieuwe school bleek een ingewikkeld traject. In de wijk Schöneveld is ruimte beperkt. Zeker voor nieuwbouw van een basisschool voor ongeveer 440 leerlingen. De huidige locatie aan de Lohmanlaan bleek niet geschikt voor uitbreiding. Andere kansrijke locaties bleken op korte termijn niet haalbaar of waren niet beschikbaar. Dat was de aanleiding om begin 2023 opnieuw breed te kijken naar mogelijke, kansrijke locaties voor nieuwbouw van OBS Hogenkamp. Uit dit onderzoek is een locatie aan de Spoorstraat als kansrijke locatie gekomen. Het gaat om een belangrijk deel van het bestaande hondenlosloopterrein.

De mogelijke locatie is gelegen tussen de woonlocatie van Estinea en het terrein met volkstuinen. Gemeente en schoolbestuur gaan de komende maanden in gesprek met de omgeving. Ook worden er enkele belangrijke onderzoeken uitgevoerd (bodem, verkeer, ecologie). Op basis van de opgehaalde inzichten en informatie wordt het locatieonderzoek met voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd.

Planning rond verkenning mogelijkheden Spoorstraat

We communiceerden eerder dat de besluitvorming in de gemeenteraad over de locatie Hogenkamp gepland staat in september 2024. We zijn nu enkele maanden verder. Na het opstarten van de communicatie en participatie met de omgeving, bleek dat deze planning te snel was. We zijn nog in gesprek met verschillende betrokken personen, waaronder de directe omgeving van de gewenste locatie. Omdat wij zorgvuldigheid boven snelheid kiezen, besloten we de besluitvorming uit te stellen naar het vierde kwartaal van 2024. Deze tijd benutten we ook om het verkeersonderzoek op een goed moment uit te voeren.

Informatie en antwoorden

In het uitklapveld Veel gestelde vragen en antwoorden vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en algemene informatie over de ontwikkelingen rond de Hogenkamp. Op de website besluitvorming.doetinchem.nl staat de raadsmededeling over het locatieonderzoek dat we uitvoerden.

Veel gestelde vragen en antwoorden

Vraag 1: Welke locaties zijn er onderzocht in het nieuwe locatieonderzoek? 

We onderzochten de volgende locaties: 

  1. Locatie Spoorstraat
  2. Locatie Van Limburg Stirumlaan
  3. Locatie Tuincentrum Vriezen
  4. Locatie Calslaan
  5. Locatie Vondelstraat

Vraag 2: Waarom koos het college voor de Spoorstraat als voorkeurslocatie? 

  • De Spoorstraat ligt centraal in het voedingsgebied van OBS Hogenkamp, en is niet ver van de huidige hoofdlocatie. 
  • Er is mogelijkheid om een goede oplossing voor het verkeer (haal- en brengmomenten) en parkeren op eigen terrein te realiseren. Net als in de huidige situatie zijn de Julianaweg, de Spoorstraat en de Zuivelweg de belangrijkste toegangswegen voor autoverkeer. 
  • Door de beschikbaarheid en de grip van de gemeente op de grondpositie. 
  • Er is voldoende ruimte voor het bouwen van een nieuw gebouw voor OBS Hogenkamp.

Vraag 3: Waarom werden de andere onderzochte locaties niet geschikt bevonden?

Om verschillende redenen zoals beschikbaarheid (nog in gebruik bij andere partijen), geen goede verkeersoplossing mogelijk (doodlopende weg), niet centraal gelegen in voedingsgebied, perceel niet groot genoeg.

Vraag 4: Wat zijn de volgende stappen nu de voorkeurslocatie bepaald is?

Tijdens het locatieonderzoek zetten we verschillende stappen. Te beginnen met het informeren en betrekken van omwonenden, de huidige gebruikers van het hondenlosloopterrein en nabij gelegen maatschappelijke voorzieningen. Al deze belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld hun meningen, ideeën, kansen en/of zorgen mee te geven. 

Andere stappen zijn: 

  • Het uitvoeren van diverse onderzoeken, een verdieping van snelle scans uit het locatieonderzoek. Er wordt uitgebreid bodemonderzoek gedaan, archeologisch onderzoek, verkeersonderzoek, een snelle scan flora en fauna en een globaal trillingenonderzoek in verband met nabijgelegen spoor. 
  • Het vertalen van alle opbrengsten naar een voorstel voor de gemeenteraad van Doetinchem. Bij dit voorstel wordt een participatieverslag gevoegd.

Vraag 5: Waarom zijn inwoners niet eerder betrokken bij het locatieonderzoek?

De afgelopen periode gebruikten we om de technische en functionele geschiktheid van de locatie in beeld te brengen. Dit om inzicht te krijgen in eventuele ruimtelijke belemmeringen, zogenoemde rode vlaggen. Een rode vlag kan namelijk betekenen dat de locatie niet geschikt is en niet geschikt te maken is. In dat geval is verder onderzoek en een participatietraject niet nodig. We hebben kortgeleden geconcludeerd dat er voldoende basis is voor het vervolgen van het onderzoek en met de omgeving in gesprek te gaan. Hierna hebben we direct de communicatie richting omgeving opgestart.

Vraag 6: Welke ruimtelijke procedure doorloopt de gemeente om een school op deze locatie mogelijk te maken?

We hebben nog geen keuze gemaakt voor de opzet van de procedure. Deze keuze maken we de komende maanden na afstemming met de omgeving en samen met het schoolbestuur. Er zijn grofweg 3 mogelijke procedures: 

  1. Een procedure om voor de locatie het omgevingsplan te wijzigen, gevolgd door een procedure voor het verlenen van een omgevingsvergunning. 
  2. Een alternatief is eenzelfde procedure, maar dan met een coördinatiebesluit. Hierdoor wordt de wijziging omgevingsplan en de procedure omgevingsvergunning in één traject doorlopen.
  3. Een laatste variant is een zogenaamde buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). Er wordt dan in feite tegelijkertijd een omgevingsvergunning voor de bouw en voor het afwijken van het omgevingsplan verleend. Grote verschil is ten opzichte van (met name) procedure 1 is dat er bij deze procedure sprake moet zijn van een volledig uitgewerkt bouwplan. Eventuele wijzigingen in een bouwplan moeten via een nieuwe procedure. De procedure voor een BOPA heeft standaard een reguliere (korte) procedure. Het college van B&W kan de uitgebreide procedure op een BOPA van toepassing verklaren.

Vraag 7: De locatie aan de Spoorstraat is nu vooral groen. Is het niet onwenselijk om dit groen te verwijderen en stenen toe te voegen? 

Het bouwen van een nieuw schoolgebouw voor de Hogenkamp is erg belangrijk voor de ontwikkeling en toekomst van de kinderen. Er is sprake van een groot maatschappelijk belang. Leerlingen die les krijgen in ongeschikte schoolgebouwen vinden we niet wenselijk. Dit neemt niet weg dat voldoende kwalitatief groen ook erg belangrijk is. Het college heeft haar besluit dan ook niet zomaar genomen. In de balans tussen beide maatschappelijke belangen is voorrang gegeven aan de functie school. We stellen wel voorwaarden aan een zo groen mogelijke inpassing van het schoolgebouw en -terrein. Het schoolbestuur van Scholengroep IJsselgraaf wil dit ook. In afstemming met de omgeving willen we onderzoeken hoe dit te doen. Ook na de bouw van de school blijft een belangrijk deel van het terrein groen. 

Vraag 8: Is het niet zo dat de grond onder het hondenlosloopterrein vervuild is? 

We voeren de komende 1,5 maand historisch onderzoek en een bodemonderzoek uit voor locatie Spoorstraat. Uit deze onderzoeken moet blijken of, in welke mate en op welke manier de grond moet worden gesaneerd.

In het verleden (2015) zijn bodemonderzoeken uitgevoerd. Dat er vervuiling aanwezig is, bleek uit deze onderzoeken. De conclusie was dat er lokaal sterke verontreiniging is. Maar dat de omvang in relatie tot het totale perceel vooralsnog beperkt lijkt. Ook werden de risico’s beperkt ingeschat. Het uit te voeren bodemonderzoek moet zorgen voor een actueel beeld van de verontreiniging zodat we daar naar kunnen handelen.

Vraag 9: Past een basisschool wel naast een woonzorgvoorziening voor mensen met een licht verstandelijke beperking (locatie Estinea)?  

We zijn ons bewust van de doelgroep van nabijgelegen woonzorgvoorziening. We zijn dan ook in overleg met Estinea en de eigenaar van het gebouw. De cliënten van Estinea hebben een licht verstandelijke beperking en/of een aan autisme verwante stoornis. Deze mensen gedijen goed in een prikkelarme omgeving. We zien goede mogelijkheden om een dergelijke omgeving voor deze inwoners te behouden. We hebben met Estinea en de vastgoedeigenaar onder andere gesproken over de mogelijkheid om een groene bufferzone aan te leggen tussen Estinea en het mogelijke schoolgebouw. Estinea heeft daarnaast nog enkele wensen qua inpassing meegegeven. Met beide partijen willen we na de inloopbijeenkomst verder spreken over mogelijke wijzen van inpassing van het schoolgebouw.

Vraag 10: Zouden de omwonenden niet minstens zo goed betrokken moeten worden als de directbetrokkenen? 

Ja en dat doen we ook. We bevinden ons helemaal aan het begin van het proces. Nadat we de locatie op haalbaarheid hebben getoetst, hebben we direct de communicatie richting alle betrokkenen opgestart: omwonenden, gebruikers van het hondenlosloopterrein, de gemeenteraad, de achterban van de school, de directe omgeving van de huidige hoofdlocatie en de bewoners uit twee straten die eerder betrokken waren bij het project Vijverbergroute. De inloopbijeenkomst van 21 mei is aanstaande. Mocht er naast deze bijeenkomst meer afstemming zijn gewenst, dan organiseren we dat. Het is altijd mogelijk schriftelijk te reageren richting de gemeente via p.vandrielen@doetinchem.nl. Het is uiteindelijk aan de gemeenteraad om een besluit te nemen. Bij dit besluit wordt een participatieverslag toegevoegd. Dit verslag bestaat uit een bundeling van alle verkregen reacties. Dit zodat de raad deze informatie kan meewegen bij haar besluitvorming.

Vraag 11: Hoe zit het met de verkeersbewegingen in de wijk als de school naar de Spoorstraat verhuist?

We willen hierover in gesprek met de directe omgeving tijdens de inloopbijeenkomst. Op basis van deze gesprekken en een verkennend gesprek met een gespecialiseerd bureau voeren we het verkeersonderzoek uit. Nieuwbouw van de school aan de Spoorstraat levert naar verwachting niet veel extra autoverkeer op. Ouders gebruiken op dit moment ook het traject Julianaplein – Spoorstraat – Zuivelweg of via Zuivelweg naar Lohmanlaan. Autogebruik hangt ook samen met het gebruik van twee locaties (Lohmanlaan en Houtsmastraat). 

Daarnaast heeft OBS Hogenkamp aangegeven het fietsgebruik door leerlingen en ouders belangrijk te vinden en te stimuleren. De hoop is dat het fietsgebruik van leerlingen en ouders toeneemt bij de samenvoeging van de twee locaties van OBS Hogenkamp op 1 plek. De inzet van de gemeente en de school is daar, binnen de mogelijkheden van beide partijen, in ieder geval op gericht. Bovendien is de verkeersafwikkeling van de school grotendeels op eigen terrein op te lossen. Een belangrijk punt gelet op de huidige ervaringen bij de Lohmanlaan.  

Vraag 12: Hoe ziet de planning richting een nieuw schoolgebouw aan de Spoorstraat er uit? 

Een gedetailleerde planning is nog niet opgesteld. In grote lijnen is dit de optimale planning:

  1. Besluit locatie gemeenteraad: juli of september 2024
  2. Opstellen programma van eisen: gereed november 2024
  3. Aanbesteding architect en andere adviseurs: november 2024 - februari 2025
  4. Ontwerpproces (SO, VO, DO, bestek): maart 2025 - maart 2026
  5. Aanbesteding contractpartijen uitvoering: februari 2026 - mei 2026
  6. Bouwvoorbereidingstijd: juni - juli 2026
  7. Start bouw: september 2026
  8. Oplevering schoolgebouw: november 2027
  9. Ingebruikname schoolgebouw: december 2027

Vraag 13: Welke mogelijkheden zijn er voor betrokkenen om hun reactie te delen?

In deze fase zijn er de volgende mogelijkheden:

  • Tijdens de inloopbijeenkomst van 21 mei 2024.
  • Een schriftelijke reactie naar p.vandrielen@doetinchem.nl
  • De inspraakmogelijkheid bij de gemeenteraad.

Tijdens de ruimtelijke procedure om strijdigheid met het omgevingsplan op te heffen en voor vergunningverlening voor de bouw is er de mogelijkheid om een reactie te geven in de vorm van zienswijze/bezwaar/(hoger)beroep.

Vraag 14: Wanneer zou de nieuwe school er kunnen staan?

Het bouwen van een nieuwe school op een nieuwe plek is een veelomvattend proces. Zo moet bijvoorbeeld de bestemming worden aangepast. En, we moeten omdat de bestemming wijzigt ook aanvullende onderzoeken doen. In de optimale planning is het schoolgebouw eind 2027 in gebruik.

Vraag 15: Moeten er nog andere organisaties een plek krijgen in de nieuwe school?

Ja, de wens is om een IKC te realiseren zodat kinderen van 0-13 kunnen worden opvangen. En we gaan kijken met andere organisaties rondom in de wijk of we kunnen samenwerken.

Vraag 16: Wat gaat er met het oude gebouw gebruiken?

Beide locaties die nu in gebruik zijn, worden dan in de toekomst waarschijnlijk niet opnieuw gebruikt als basisschool. Het pand aan de Lohmanlaan is een historisch waardevol pand; daar moet dus bewust een keuze in worden gemaakt als er mogelijk een nieuwe bestemming voor het gebouw is.

Verslag inloopbijeenkomst locatieonderzoek 21 mei 2024

Aanwezigen inloopbijeenkomst

De inloopbijeenkomst is goed bezocht. Naar schatting 200 tot 250 mensen maakten van de gelegenheid gebruik om hun visie op de mogelijke vestiging van OBS Hogenkamp aan de Spoorstraat kenbaar te maken. Er was gelegenheid tot het stellen van vragen. Vanuit de gemeente waren er verschillende medewerkers aanwezig om deze vragen (voor zover mogelijk) te beantwoorden en bezoekers van de bijeenkomst van informatie te voorzien. Ook waren het schoolbestuur, de schooldirectie en andere medewerkers van Scholengroep IJsselgraaf aanwezig om in gesprek te gaan met omwonenden.

Opzet inloopbijeenkomst

Voor elk thema (proces, verkeer, groen, stedenbouw, onderwijshuisvesting en hondenlosloopgebied) was een ruimte ingericht voor overleg en gesprek. Er lagen 6 tekeningen (ook wel “praatplaten”) voor de mogelijke inpassing van het schoolgebouw. Voor de goede orde: deze tekeningen waren slechts denkrichtingen zonder enkele status en waren alleen bedoeld voor discussie en gesprek. Bezoekers van de bijeenkomst zijn in de gelegenheid gesteld mondeling en/of schriftelijk hun mening en ideeën te delen.

Algemene indruk

Naast verschillende positieve reacties waren er veel geluiden van zorg en kritiek. Zo zagen verschillende bewoners van de wijk niets in de inzet van de locatie Spoorstraat voor de nieuwbouw van OBS Hogenkamp. Ze zijn bezorgd over de impact van de basisschool op de leefbaarheid van de directe omgeving en hun woongenot en die van bewoners van nabijgelegen zorgvoorzieningen.

Druk op de wijk

De zorgen van inwoners wijzen op de toenemende druk op de wijk. Er zijn de afgelopen jaren verscheidene nieuwe maatschappelijke en (semi-)commerciële instellingen gerealiseerd. Voornamelijk in het zuidelijk deel van Schöneveld. Dit heeft in hun ogen geleid tot een forse toename van verkeer en (over)last als gevolg hiervan. Een nieuw OBS Hogenkamp op de locatie Spoorstraat leidt in hun beleving tot een overbelasting van het gebied.

Estinea

Er is zorg over de impact van OBS Hogenkamp op de naastgelegen woonzorgvoorziening van Estinea. In dit complex wonen mensen met een licht verstandelijke beperking en/of een aan autisme verwante stoornis. Deze groep inwoners kan prikkels slecht verdragen. Er zijn door meerdere mensen vragen gesteld en twijfels geuit over de eventuele bouw van een basisschool (met kinderopvang) in relatie tot Estinea. Ook hebben ouders van cliënten tijdens en na inloopbijeenkomst hun zorgen bij Estinea en de gemeente geuit. In de gesprekken tijdens de inloopbijeenkomst is aangegeven dat de gemeente een directe lijn heeft met het (regio)management van Estinea. Eén van de eerste stappen in het proces was het gesprek tussen Estinea en gemeente. Dit om de (on)mogelijkheid van situering van een basisschool naar haar woonzorgvoorziening te bespreken. In dit constructieve gesprek heeft Estinea verscheidene aandachts- en uitgangspunten benoemd, maar ook aangegeven open te staan voor een verdere verkenning van samenwerkingskansen met de school en de mogelijke wijze van inpassing van een schoolgebouw. Er is afgesproken dat het gesprek wordt vervolgd in het bijzijn van de gebouweigenaar en dat ook ouders en cliënten worden betrokken en geïnformeerd door de gemeente door middel van een bijpraatmoment.

Moment van betrekken

Enkele inwoners hadden kritiek op het feit dat de gemeente eerst met Estinea het gesprek is aangegaan en pas daarna met de gehele omgeving. Er is aangegeven dat dit een bewuste keuze is geweest. Er is vanaf het begin van het proces oog geweest voor de doelgroep van deze voorziening. Het gesprek met Estinea vormde een essentiële stap in het krijgen van het beeld bij de (mogelijke) geschiktheid van de locatie. Belangrijke informatie voor de keuze van het college voor de voorkeurslocatie Spoorstraat en de daaropvolgende stap richting de omgeving.

Behoefte aan meer informatie over locatieonderzoeken

Tijdens de bijeenkomst zijn verschillende vragen gesteld over de uitgevoerde locatieonderzoeken. Er is bij meerdere omwonenden de behoefte tot een nadere toelichting op deze onderzoeken; een beeld bij de locaties die zijn onderzocht en waarom deze plekken zijn afgevallen. Ook zijn er suggesties gedaan voor alternatieve locaties. Er is afgesproken dat de gemeente met een uitleg komt en een reactie op de aangedragen alternatieve locaties.

Hondenlosloopgebied

Een grote groep gebruikers van het hondenlosloopgebied (honden en hun baasjes) heeft de inloopbijeenkomst bezocht. De hondenbezitters wijzen op het bijzondere karakter van het terrein. Met name de omheining en de grootte van het gebied maken het losloopterrein tot een unieke en geliefde plek onder honden en hun baasjes. De voorziening wordt goed gebruikt, zowel door mensen en honden uit Doetinchem, maar ook uit omliggende gemeenten (en zelfs verder). Het heeft ook een sociale functie als ontmoetingsplek. De gebruikers zien het liefst dat het hondenlosloopterrein gehandhaafd blijft op de huidige locatie. Tegelijkertijd is er de bereidheid in gesprek te gaan met de gemeente Doetinchem over een alternatieve locatie.

Besluitvorming ligt nog niet vast

Een veel gehoorde opmerking tijdens de inloopbijeenkomst: “er is toch al besloten, heeft het nog zin om onze visie te geven? ”. Bezoekers van de bijeenkomst is uitgelegd dat er nog niets definitief is besloten. Het college van burgemeester en wethouders heeft een voorkeurslocatie aangewezen. Definitieve besluitvorming is aan de gemeenteraad. Het collegebesluit vormde de basis voor communicatie en participatie met de omgeving. De uitkomsten van deze belangrijke stap maken onderdeel uit van het uiteindelijke voorstel dat naar de gemeenteraad gaat. Net als de uitkomsten van verschillende benodigde onderzoeken naar het terrein. Juist daarom is hun bezoek aan de inloopbijeenkomst zo waardevol. Dit zodat de raad bij haar besluitvorming de mening van de omgeving en de uitkomsten van de onderzoeken kan meewegen.

Zorgvuldigheid gaat voor snelheid

Aanvullend op voorgaand punt uitten meerdere omwonenden hun zorg over het tempo van het proces. Besluitvorming voor de zomer wordt als onrealistisch en onwenselijk gezien. Er is door de gemeente aangegeven dat we koersen op besluitvorming door de raad in september. Ook dit wordt door een deel van de omwonenden als (te) snel ervaren. In het gesprek hierover is vanuit de gemeente aangegeven dat zorgvuldigheid voor tijd gaat. Als meer tijd voor overleg in deze fase nodig is, dan organiseren we dat. Tegelijkertijd houden we oog voor de urgente huisvestingssituatie van OBS Hogenkamp. Dit maakt dat we uiterlijk in het vierde kwartaal 2024 de balans op moeten maken en de gang richting college en gemeenteraad maken. Actuele planning is dat we in oktober het locatieonderzoek opleveren voor bespreking door college en raad.

Bodemonderzoek

Er is bij enkele omwonenden wantrouwen richting de gemeente op het vlak van de uit te voeren onderzoeken (bijvoorbeeld bodemonderzoek). Er is angst dat de gemeente bij deze onderzoeken stuurt “op de door haar gewenste uitkomst”. Dit is niet aan de orde. Het verkeersonderzoek is juist nog niet uitgezet omdat we met de uitkomsten van de inloopbijeenkomst en een gesprek met een vertegenwoordiging van de omgeving de onderzoeksopzet en -vragen willen bespreken. Ook is afgesproken dat omwonenden worden meegenomen in het boorplan van het actualiserend bodemonderzoek. En, zij kunnen wanneer gewenst een voorstel doen voor enkele aanvullende boorpunten (wat inmiddels is gebeurd). Uiteindelijk maken alle onderzoeksrapporten onderdeel uit van de stukken richting gemeenteraad en worden deze stukken gepubliceerd op de gemeentelijke website.

‘Veel gestelde vragen’

De bijeenkomst maakte verder duidelijk dat er op onderdelen onjuiste/niet feitelijke veronderstellingen leven bij omwonenden. Ook zijn er verschillende aanvullende vragen gesteld. Door aanstaande uitbreiding van de eerder opgestelde ‘veel gestelde vragen’ (binnenkort te vinden op www.doetinchem.nl/hogenkamp) willen we de omgeving nog beter informeren en dergelijke veronderstellingen wegnemen.

Heeft u gevonden wat u zocht?