Meldpunt ongewenst verhuurderschap
Heeft u als huurder of woningzoekende te maken met ongewenst verhuurderschap? Geef signalen en meldingen dan door aan het meldpunt ongewenst verhuurderschap.
Wet goed verhuurderschap
Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Deze wet moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. Zoals te hoge borg vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren en bedreigen.
Wet betaalbare huur
Vanaf 1 juli 2024 geldt ook de Wet betaalbare huur. Deze wet zorgt ervoor dat verhuurders een huur vragen die past bij de kwaliteit van de woning. Uitleg over de wet leest u op Wet betaalbare huur.
Ongewenst verhuurderschap melden
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden bij ons meldpunt als u:
- een particuliere huurwoning zoekt
- een woning huurt van een particuliere verhuurder of via een verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders
- een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.
Huurt u van een woningcorporatie?
Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning aan u verhuurt. Die werkt de klacht zelf af. Informatie hierover vindt u op de website van de woningcorporatie. Indien de woningcorporatie zich niet houdt aan de regels over het woningwaarderingsstelsel (WWS) en/of de maximale jaarlijkse huurverhoging (Wet betaalbare huur), dan kunnen huurders ook een klacht indienen bij de gemeente.
Verhuur aan buitenlandse werknemer
Indien u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract moet daarnaast:
- de huurovereenkomst los van de werkovereenkomst worden vastgelegd
- de verhuurder de huurder schriftelijk informeren in een taal die u als huurder begrijpt
Overige klachten verhuur
Gaat uw klacht over iets anders dan de hierboven genoemde punten? Bijvoorbeeld over slecht onderhoud? Dan geldt de gebruikelijke huurbescherming. De gemeente kan u hierbij niet helpen. Schakel hiervoor de huurcommissie in. Bezoek daarvoor huurcommissie.nl.
Na uw melding
Met de verstrekte informatie zal de gemeente onderzoeken of verhuurder en/of verhuurbemiddelaar basisnormen met betrekking tot de Wet goed verhuurderschap en/of de Wet betaalbare huur heeft overtreden. Dit onderzoek kan enkele weken in beslag nemen, afhankelijk van de informatie. Na het onderzoek ontvangt de huurder de uitkomst van dit onderzoek en een advies welke verdere stappen te zetten.
De gemeente heeft de mogelijkheid om de verhuurder en/of verhuurbemiddelaar een waarschuwing, boete of het beheer van de woning over te nemen. Welke maatregel wordt genomen, ligt aan de ernst van de inbreuk op de norm en op de frequentie van meldingen. De gemeente zal u hier verder over informeren. Heeft u anoniem een melding gedaan? Dan krijgt u geen opvolgende informatie na uw melding.