Mijn geldzaken

Kunt u uw huur of energierekening niet meer betalen? Levert dit u slapeloze nachten op? Bent u werkloos geworden en is uw inkomen flink gedaald? Of heeft u een lening en kunt u de aflossing niet langer betalen? Kortom: heeft u geldproblemen waar u niet meer uitkomt en wilt u daaraan werken? Dan komt u in aanmerking voor schulddienstverlening. Bij het Bureau voor Financiële Ondersteuning van de gemeente bent u daarvoor aan het juiste adres.

Voor wie is schulddienstverlening?

Als inwoner van de gemeente Doetinchem kunt u gebruikmaken van schulddienstverlening. Wel moet u 18 jaar of ouder zijn.

Welke oplossingen zijn mogelijk?

Bij schulddienstverlening kunt u denken aan het treffen van betalingsregelingen. Of aan het opnieuw financieren van uw schulden. Dit noemen we ook wel 'herfinanciering'. Ook kan het opzetten van een (minnelijke) schuldregeling voor u een oplossing zijn. Of het inzetten van de wettelijke mogelijkheden op het gebied van schuldsanering.

Let op! Het oplossen van uw schuldsituatie is niet altijd mogelijk. In dat geval bekijkt de consulent van het Bureau voor Financiële Ondersteuning met u hoe u de schulden hanteerbaar kunt maken.

Wat moet ik doen?

Als u ondersteuning wilt om aan uw geldproblemen te werken, dan kunt u zich melden. Dit gaat via de volgende stappen:

Aanmelding via de gemeente:

Contactformulier gemeente

  • Vul het digitale contactformulier in. Nadat u het contactformulier heeft verstuurd, belt een consulent van het Bureau voor Financiële Ondersteuning u voor het maken van een afspraak.
  • Daarna volgt een gesprek met een consulent. Het doel van dit gesprek is om uw hulpvraag meer duidelijk te krijgen.
  • Neem een geldig identiteitsbewijs mee naar het gesprek. U moet zich namelijk kunnen identificeren.
  • Tijdens het gesprek neemt de consulent uw situatie met u door. Samen met u wordt er gekeken wat een passende oplossing voor u is.

Aanmelding via de buurtcoach:

  • Neem contact op met de buurtcoach bij u in de buurt. U vindt de contactgegevens van de buurtcoaches op de website van het Buurtplein. Het telefoonnummer van het Buurtplein is (0314) 341 919.
  • Contactformulier Buurtplein
  • Vul het digitale meldformulier in, of u kunt het meldformulier ophalen bij de buurtcoaches in uw wijk. Nadat u het formulier heeft verstuurd, belt een buurtcoach u voor het maken van een afspraak.
  • Daarna volgt een meldgesprek met de buurtcoach. Het doel van dit gesprek is om uw hulpvraag meer duidelijk te krijgen. Het kan zijn dat u aanvullende informatie moet meebrengen naar het gesprek.
  • Neem een geldig identiteitsbewijs mee naar het meldgesprek. U moet zich namelijk kunnen identificeren.
  • Tijdens het meldgesprek neemt de buurtcoach de melding met u door. Samen gaat u op zoek naar de mogelijkheden om aan uw probleem te werken. Als blijkt dat de schulddienstverlening voor u de beste oplossing is, brengt de buurtcoach u in contact met het Bureau voor Financiële Ondersteuning.

Wat kan ik zelf nog meer doen?

  • Maak uw administratie op orde. Of zoek iemand die u daarbij kan helpen.
  • Maak een map waarin u alle financiële stukken bewaart. Bijvoorbeeld uw loonstrookjes en de rekeningen van uw vaste lasten.
  • Maak een overzicht van uw inkomsten en uitgaven per maand.
  • Probeer te zoeken naar extra werk en/of extra inkomsten.
  • Probeer uit te komen met het geld dat u iedere maand heeft.
  • Maak geen nieuwe schulden.
  • Bedenk waarom u geldproblemen heeft.
  • Bedenk wat u nodig heeft om aan uw probleem te werken.
  • Kijk eens op nibud.nl/zelfuitjeschuldenkomen voor tips en informatie.

Meer weten?

Voor algemene vragen over schulddienstverlening kunt u bellen met gemeente Doetinchem, het telefoonnummer is (0314) 377 377. U wordt dan doorverbonden met één van de consulenten. De consulenten hebben dagelijks een telefonisch spreekuur tussen 9.00 uur en 10.30 uur.

Lees ook

U kunt onderstaande websites raadplegen voor tips en informatie om uw situatie te verbeteren.

Huisregels WhatsApp

In verband met onze contacten via WhatsApp gelden de volgende regels:

  • WhatsApp wordt alleen zakelijk gebruikt;
  • Berichten, post of vragen die gaan over uw financiën kunt u appen;
  • Uw berichten worden op de werkdagen van de consulent gelezen tussen 9.00 en 17.00 uur;
  • Er wordt binnen 2 werkdagen op uw bericht gereageerd;
  • Wanneer de consulent langere tijd afwezig is, krijgt u hierover een app en mail. Gedurende deze periode vragen wij u niet te appen. Stuurt u toch een app? Dan zal deze niet worden beantwoord. U kunt via het algemene nummer (0314) 377 377 contact opnemen tijdens het telefonisch spreekuur. Het telefonisch spreekuur is van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 10.30 uur.
  • Wanneer u zich niet aan bovengenoemde regels houdt zullen wij u eerst een waarschuwing geven. Houdt u zich daarna nog steeds niet aan de regels? Dan komt de mogelijkheid om gebruik te maken van WhatsApp voor u te vervallen.
Lokale regelgeving

Onderstaande beleidsregels gelden vanaf 1 januari 2018 tot heden.

Heeft u gevonden wat u zocht?