Verhuizing naar Nederland
Als u binnen een periode van een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet u zich inschrijven in Nederland. U moet binnen vijf dagen na aankomst in Nederland persoonlijk met alle gezinsleden langskomen.
Wat moet u doen?
Voordat u naar Nederland komt is het verstandig om contact met ons op te nemen. Wij kunnen u dan vertellen welke documenten u mee moet nemen uit het land waar u vertrekt. Lees ook de informatie op NederlandWereldwijd.
U maakt voor de inschrijving telefonisch een afspraak via telefoonnummer (0314) 377 377. Dit is belangrijk voor de informatie die wij nodig hebben. Zodra wij u hebben ingeschreven, krijgt u van ons een bevestiging met uw gegevens. Als u nog geen BSN had, krijgt u deze ook toegestuurd.
Heeft u niet de nationaliteit van Nederland of van een ander EU land?
Dan wordt u alleen ingeschreven als u rechtmatig verblijf heeft. Dat betekent dat u van de IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst) een sticker in uw paspoort heeft gekregen of al een verblijfsvergunning hebt.
Nodig bij de inschrijving
- Een geldig identiteitsbewijs
- Een bewijs van uitschrijving wanneer u uit de Nederlandse Antillen, Aruba of Duitsland komt (Als u dit bewijs niet direct bij de inschrijving hebt, mag u dat later inleveren)
- Geboorteakte (Als u deze niet direct bij de inschrijving hebt, mag u dat later inleveren)
- Een kopie van uw huurovereenkomst of kopie pagina 1 van de koopovereenkomst waarop verkoper en koper en het betreffende adres staan vermeld
- Schriftelijke toestemming van de hoofd- of medebewoner met handtekening en kopie identiteitsbewijs. Deze kunt u onderaan deze pagina downloaden.
Het maakt niet uit wat uw nationaliteit is, alle feiten die zich in het buitenland hebben voorgedaan moeten worden aangetoond met officiële documenten, zoals:
- Huwelijksakte
- Bewijs van echtscheiding
- Overlijdensakte
- Bewijs van ongehuwd zijn
- Overig, dit kan bijvoorbeeld zijn naamswijziging, adoptie, erkenning etc.
Deze documenten moeten wij origineel zien, kopieën accepteren wij niet. Wanneer de documenten niet in de Duitse, Engelse of Nederlandse taal zijn, moet u ze laten vertalen door een beëdigde vertaler in Nederland. Laat u het document vertalen in het buitenland, dan moet u de vertaling laten legaliseren.
Voor originele documenten uit bepaalde landen kan het zijn dat ze voorzien moeten zijn van legalisaties of een apostille (verklaring door de rechtbank). Bij de Rijksoverheid kunt u nakijken welke legalisaties nodig zijn en waar u deze kunt krijgen. U geeft uw originele documenten aan ons zodat wij deze kunnen beoordelen. Uw paspoort controleren wij altijd.
Hoe lang duurt het?
We schrijven u zo snel mogelijk in. In ieder geval binnen 4 weken, dit hangt af van uw persoonlijke situatie. Heeft u DigiD? Dan kunt u op MijnOverheid zien of u al bent ingeschreven.
Toestemming hoofdbewoner
Document download informatie:
- Een pdf-bestand kunt u openen in verschillende PDF-lezers, zoals Adobe Reader.