Wie werken er mee?
Uw eigen woning realiseren kunt u niet alleen. U krijgt met meerdere partijen te maken bij het kopen van een kavel en het bouwen van een woning. Zowel binnen als buiten de gemeente zijn verschillende personen voor u aan het werk.
Gronduitgifte
De medewerker gronduitgifte van de gemeente is verantwoordelijk voor de inschrijving op de loting van de kavels, de toewijzing van de kavels en het opstellen van de koopovereenkomst. Ook begeleidt hij/zij u bij de overdracht van uw kavel via de notaris.
Bouwadviseur/architect
Laat u vooral goed adviseren door een bouwadviseur of architect. Hij/zij bekijkt wat u wel en niet mag bouwen op uw kavel. Daarnaast beoordeelt hij/zij uw ontwerp en geeft advies om te zorgen dat uw bouwplan aan de gestelde eisen/voorwaarden van de gemeente voldoet.
Loket bouwen en wonen
De medewerkers van het loket bouwen en wonen kunnen uw vragen over de regels uit het omgevingsplan of het beeldkwaliteitsplan beantwoorden. Ook kunnen zij u helpen met vragen over het indienen van de aanvraag omgevingsvergunning.
Vergunningverlener
Onze vergunningverleners toetsen de aanvraag omgevingsvergunning aan het geldende omgevingsplan, Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl), beeldkwaliteitsplan en overige wet - en regelgeving.
Adviescommissie ruimtelijke kwaliteit
Deze adviescommissie toetst of het ontwerp van uw woning aan de ruimtelijke kwaliteitseisen van de gemeente voldoet, die vastgelegd zijn in het beeldkwaliteitsplan of de nota Welstand Doetinchem.
Kwaliteitsborger
Als uw bouwplan valt onder de gevolgklasse 1 (bouwwerken met een ‘laag risico’) dan moet u een onafhankelijke kwaliteitsborger inschakelen. Deze kwaliteitsborger (controleur) kijkt van plan tot oplevering mee met de bouw. Hij/zij beoordeelt uw bouwplan en bepaalt wat de bouwrisico’s zijn. Vervolgens stelt de kwaliteitsborger een borgingsplan op. In dat plan geeft hij/zij aan wat er moet gebeuren zodat uw bouwproject uiteindelijk aan alle technische bouwregels voldoet. Aan het eind kijkt de kwaliteitsborger op de bouwplaats mee met de aannemer. Is alles in orde? Dan stelt hij of zij een verklaring op. Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze webpagina: Wet kwaliteitsborging | Gemeente Doetinchem
Notaris
U kiest zelf een notaris en geeft de notaris zelf opdracht. De notaris maakt de notariële akte voor u op (de akte van levering) en de eindafrekening (nota van afrekening). Ook verzorgt de notaris de aanvraag van de voorlopige grenzen van uw kavel bij het Kadaster.
Landmeter
De landmeter van de gemeente geeft, als onderdeel van de vergunning, éénmalig bij de start van de bouw de kavelgrenzen aan en de (vergunde) gevellijn van de woning. Daarmee weet u en uw aannemer waar de woning volgens de vergunning op de kavel gebouwd moet worden. Ook geeft de landmeter het straatpeil aan.
Kadaster
Het Kadaster komt op termijn de nieuwe grenzen van uw kavel definitief vastleggen. U krijgt hiervan bericht van het Kadaster. Dit heet een 'grensaanwijs'.
Aannemer
Een aannemer is de partij die u inschakelt om uw woning te bouwen. U spreekt in een contract met de aannemer (de aannemingsovereenkomst) af voor welke prijs en binnen welke overeengekomen termijn hij uw woning kan bouwen. De aannemer werkt nauw samen met de eventueel door u ingeschakelde architect.
Toezichthouder
Daarnaast krijgt u te maken met de toezichthouder van de gemeente. Met hem maakt u afspraken over de inrichting van de bouwplaats, de aan- en afvoerroute bouwverkeer en veiligheid rond de bouwplaats.
Ga verder naar de volgende tegel Stappenplan kavel kopen. Of ga terug naar Een kavel kopen.